Nordiska Mästerskapen

Då är vi hemkomna från Nordiska Mästerskapen i Danmark.
Det var mycket bra tävlingar.
Tävlingarna gick på en fantastiskt fint ställe, Valö Slott, och djuren kom från Nordens största får besättning, Frank Hansens får, en besättning runt 2000 tackor.
Första dagen var det lite ojämna flockar, hade du otur att få en tacka som inte ville hänga med de andra så var det lite knepigt att hantera det, många hundar tappade huvudet o gick in o bet, en del låg på för hårt så tackan la sig.
Jag hade otur att få en sån tacka i varje flock med både Fleet o Roy. Dom hanterade det väldigt bra båda två.
Roy blev 2a på 93 p, efter Jaran Knive som gjorde ett mycket bra race med Hemp på 99 p, Fleet fick 85 p o slutade på en 8e plats.

image61

Roy singlar

Dag två var alla dåliga tackor borta o flockarna jämnare.
Fleet gjorde en ok runda o fick 80 p, vilket räckte med god marginal till final, han blev 5a sammanlagt på två dagar.
Roy skötte sig riktigt bra, så bra att jag hade gått till final utan fålla.
Men vid fållan ställde tackorna upp sig mot honom o det hela slutade med att en tacka tog två snabba steg mot honom, detta gillade inte Roy utan nöp till henne i nosen, tack o adjö, disk.
Det var lite synd för jag tror han hade kunnat gå riktigt bra i finalen.

image62

Fleet på väg ut i fråndrivningen med sina 20 tackor

Finalen var på en otroligt fin bana, två hämt på ca 400 m, en fråndrivning på 200 x 3, sortering (5 av de 20 djuren var märkta) dessa 5 skulle slutligen in i fållan.
Fleet gjorde ett mycket bra första hämt, på andra försökte jag mig på ett flygande turnback, han gick ut alldeles för brett o jag fick stoppa honom o rikta om, tappade 10 p här, helt onödigt.
Fråndrivningen gick kanon, sorteringen, inga problem (tappade 3 av 20 p), fållan gick bra.
Vi slutade på 142 p av 160 möjliga, 2 futtiga poäng från att bli Nordisk Mästare.

Vann gjorde Erik Holmgard från Danmark på 144 p, sedan Fleet på andra plats, 142 p o Jaran Knive blev 3a med Hemp på 129 p.

image63

Serge Van Der Sweep dömde tävlingarna o Ellen var sekr.

Serge byggde en jättefin final bana med kanon översikt, man såg allt väldigt bra o kunde korrigera i tid.
Stora avstånd o rejält utslagsgivande, ändå kom många ekipage hela banan runt.
Anna Hall med Fleet dottern Dimma kom till sin första
stora final o slutade 12a, grattis till henne.


image64

Jag, Serge, Erik o Jaran

Jag var väldigt nöjd med båda mina hundar o fick de svar jag ville ha inför Continental i Norge (sept)
lite grämmer man ju sig i efterhand att man missade titeln med 2 p, men det kommer fler år.

Jag ska försöka hinna lägga in bilder på galleriet från tävlingarna i morgon.

Kommentarer
Postat av: ElinAlexi

Vilken underbar "sport", jag vet inte riktigt vad det heter! Det här fascinerar mig, velat se det här i verkligheten länge. Själv har jag bara "flyttat" på kor me pinnar ;] Lycka till på den andra tävlingen! Ha d fint!

Postat av: Leif i Laxå

Tjena Mosse
Grattis till andraplatsen trots de två poängen.
Vad många bra bilder det blev! Kul att se.
Leif

2007-08-22 @ 10:05:53
Postat av: Agilitydream

Grattis till en fin andra plats på NM. Men fan vad nära att ni vann.

2007-09-10 @ 23:20:20
URL: http://agilitydream.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback