Larv, Vedum

Vi var på tävlingar i Larv förra helgen.
Skaraborgs Aktiva Vallare hade ordnat en tävling på 1-åringar + en del tackor.
Det var ingen enkel tävling, fåren behövde en klar o tydlig styrning.

image50

Ann (tävlingsledare) Pierre (sekr) Isi (domare)

Dag 1 vann Roy 90 p, Fleet blev 2a på 85 p och Jock 3a på 74 p.
Jag bröt med Ben, den här typen av djur passade inte honom alls, han låste upp sig alldeles för mycket o blev tight på flankerna.
Alltså en gannska ok dag för mig.

image51

Peter med Roy sonen Phil delar

Det var en bana med ett 300 m hämt, där en hel del hade problem att få igång djuren, än mer problem med att hålla styrning fram.
Fråndrivningen ganska lång, en cross på ca 200 m, mycket intressant på dessa djur.
Delning 2-2 och fålla.

image52

Lotta innan start

Dag 2 startade jag inte Roy o Fleet. Samma svårigheter som dagen innan.
Barbro med Lass vann. Lotta med Bet blev 2a, Jock 3a o Ben 4a.
Jag var mycket nöjd med Jock båda dagarna o Ben gick ganska ok dag 2.

image53

Lage Hortell, en härlig fläkt från norr.

Jag tycker det är bra att vi då o då har ganska svåra o lite tröga djur på tävlingarna.
Det finns en stor risk att vi bara gynnar o avlar på flankande hundar som bara lyder.
Spec då det blir färre o färre som jobbar med sina hundar o vi får mer o mer hobbyvallare
Risken är att vi kommer allt för långt från sanningen.

image54

Peter imiterar Barbros användande av startstolpen.


Kommentarer
Postat av: Berit, Åland

Grattis till placeringarna!
Bra skrivet + bra kommentar om tävlingen!

2007-08-02 @ 12:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback